Kalla fötter och nervös upprymdhet inför förlossning

Standard

Nu snurrar hormoner på högvarv (snuvan med)! Jag känner mig mer och mer förväntansfull inför att träffa lilla bebis, men också mer skraj. Nu ÄR det verkligen nära! Känner av riktigt starka förvärkar mer eller mindre dagligen nu sen i måndags.
Hur kommer förlossningen bli? Utdragen som sist? Snabb? Mer smärta? Vilket sjukhus? Var ska dottern lämnas? Vilken dag? Kommer det börja på natten eller dagen? Kommer jag kunna behålla lugnet och inte få panik? Vilken smärtlindring? Kommer jag komma ihåg min andningsteknik? Och jag har glömt… Ska jag ha antibiotikadropp trots att jag ätit profylaxdos fram till förra veckan? Isåfall behöver jag vara inne minst 4 timmar innan födelse.

Tittar mycket på ”one born every minute”, och de poängterar ofta vikten av lugn, att inte få panik, att inte se förlossningen som smärtsam utan kraftfull, och att följa kroppen, för kroppen är gjord för detta. Lita på dig själv! Och blir du ledsen/rädd, säg till så får du stöd!
Försöker hitta ett avsnitt jag såg där kvinnan var heeeeelt fantastisk. Så lugn, samlad och det hela såg väldigt smärtfritt (nåja, relativt iallafall) ut. Hon använde sig mycket av inre bilder, tyst och djup andning, knästående positioner med pilatesboll och hade en man som servade med kalla handdukar, dricka och lugna ord. Så häftigt!

Sen har jag också en fantasi om att få ett marsbarn, så 27 timmar till då haha.

Nu håller vi helg!

image

Ett svar »

Lämna en kommentar